Καλώς ήρθατε

Τελικά τι Πανεπιστήμιο θέλουμε;
Ο νόμος 4009/2011 γέννησε ελπίδες όχι μόνο στην πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά σε όλους τους Έλληνες πολίτες. Δεκαετίες διαφθοράς και συναλλαγής μεταξύ καθηγητικών φέουδων και συνδικαλιστών φοιτητοπατέρων φαίνονταν να μας αφήνουν ανεπιστρεπτί. Παρά τα προβλήματά του, έθετε τις βάσεις για λογοδοσία και διαφάνεια, χάραξη στρατηγικής για την ανώτατη παιδεία μέσω μιας ισχυρής ΑΔΙΠ, αλλά και μέσω ενός δημοκρατικά εκλεγμένου Συμβουλίου, με εξωτερικά μέλη να βοηθούν στη χάραξη της στρατηγικής. Με άνοιγμα πρός την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, με στόχευση στην αριστεία, την καινοτομία και τη μεταφορά γνώσης στην κοινωνία και την οικονομία. Μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά που σιγά-σιγά περιμέναμε να γίνουν μόνιμα στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Σε περιβάλλον βαθύτατης κρίσης, ο πόθος όλων μας ήταν να γίνει επιτέλους το δημόσιο πανεπιστήμιο πόλος ανόρθωσης για τη χώρα. Σήμερα η κρίση βαθαίνει και οι ελπίδες μας για το Πανεπιστήμιο βαίνουν προς διάψευση. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο οπισθοχωρεί προς παλαιότερες εποχές που θα έπρεπε να ξεχάσουμε.
Τελικά τι Πανεπιστήμιο θέλουμε; Η πύλη αυτή φιλοδοξεί να γίνει τόπος φιλοξενίας και διαλόγου όλων εκείνων που ακόμη οραματίζονται, ακόμη ελπίζουν σε ένα διαφανές, λογοδοτούν, αριστεύον αλλά και αναστοχαζόμενο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο.

Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

Πρωτοβουλία «Παιδεία 2015»: Καθολική αντίδραση στο νομοσχέδιο Μπαλτά (του Βενιαμίν Καρακωστάνογλου*)

Την ώρα που τα πανεπιστήμια (αλλά και οι άλλες δύο βαθμίδες εκπαίδευσης) έχουν δραματική μείωση οικονομικών πόρων και τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, το υπουργείο Παιδείας προωθεί για άμεση ψήφιση δύο νομοσχέδια (το πρώτο ήδη ψηφίστηκε) που ανατρέπουν και αναστατώνουν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ.

Προσπαθώντας να υποβαθμίσει το πραγματικό εύρος της νομοθετικής παρέμβασης, ο υπουργός Παιδείας μιλάει για ρυθμίσεις μικρής έκτασης και κατεπείγοντος χαρακτήρα και, ενώ είχε δεσμευθεί για ουσιαστικό διάλογο, καταθέτει την προσεχή εβδομάδα (από 25/5) μονομερώς, ένα σχέδιο νόμου, που το διέρρευσε ήδη στη δημοσιότητα, που αποτελείται από 60 σελίδες διατάξεων, οι οποίες μεταβάλλουν δραστικά το λειτουργικό πλαίσιο των πανεπιστημίων!
Η κυβέρνηση, ο υπουργός και οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ (οι ΑΝΕΛ δεν εκπροσωπούνται στα ΑΕΙ) έχουν διακηρύξει με απόλυτο και αντιδημοκρατικό τρόπο ότι οι ρυθμίσεις αυτές ήταν μέρος των προεκλογικών δεσμεύσεων του ΣΥΡΙΖΑ και συνεπώς, αφού ψηφίστηκαν από τον ελληνικό λαό (δηλαδή το 36,5% του εκλογικού σώματος), δεν αποτελούν αντικείμενο διαβούλευσης! Η πεμπτουσία της δημοκρατίας και του διαλόγου!

Καταργούνται λοιπόν, στη μέση της θητείας τους, νόμιμα εκλεγμένα συλλογικά και μονοπρόσωπα όργανα (σύγκλητοι, πρυτανικές Αρχές, κοσμητείες), τα Συμβούλια Ιδρυμάτων (που είχαν εποπτικό, κυρίως οικονομικό ρόλο), επανέρχεται η συνδιοίκηση με δυσανάλογα μεγάλη συμμετοχή των φοιτητών, καταργείται η ηλεκτρονική ψηφοφορία στις εκλογές διοικητικών οργάνων, που επέτρεπε τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή (που προφανώς δεν τη θέλει η κυβέρνηση).
Καταργείται η υποχρέωση των ΑΕΙ να έχουν οργανισμό λειτουργίας (που διασφαλίζει το αυτοδιοίκητό τους), καθιερώνεται η ισόβια(!) φοιτητική ιδιότητα (παγκόσμια πρωτοτυπία) και, βέβαια, επανέρχεται το διαβόητο «άσυλο», με διατύπωση που επιτρέπει και διευρύνει ερμηνευτικά την εφαρμογή του (δηλαδή τη συνήθη κατάχρησή του).

Οι λειτουργοί της εκπαίδευσης και στις τρεις βαθμίδες της ανέλαβαν αγώνα κατά της μονομερούς αυτής και ευρύτατης (βλ. και σχετική απόφαση της Συγκλήτου του ΑΠΘ), ουσιαστικά αντιμεταρρύθμισης στην παιδεία, με τίτλο «Παιδεία 2015» και μότο: «Όχι ράβε-ξήλωνε στην παιδεία, όχι αλλαγές χωρίς συναίνεση, ναι στην αριστεία, ναι στο διάλογο».

Η εκδήλωση που διοργανώθηκε στην Αθήνα συγκέντρωσε πάνω από 2.000 συμμετέχοντες και ήδη διοργανώνεται παρόμοια ανοικτή εκδήλωση και στη Θεσσαλονίκη, τη Δευτέρα, 25 Μαΐου, στις 19.30 στην κεντρική βιβλιοθήκη του δήμου (γωνία Α. Σβώλου και Εθν. Αμύνης), καθώς και σε άλλες έδρες ΑΕΙ (Πάτρα, Ηράκλειο, κ.α.). Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η ενημέρωση των πολιτών και η κινητοποίησή τους, όπως και όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, ώστε να μην εφαρμόζονται μείζονες αλλαγές στην παιδεία χωρίς διαβούλευση και συναίνεση και να μην προωθούνται μέτρα ισοπεδωτικής και αντιεκπαιδευτικής φιλοσοφίας.

*Λέκτορας Νομικής σχολής ΑΠΘ εκλεγμένο μέλος δ.σ. ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ και Δ.Ε. ΠΟΣΔΕΠ ΑΕΙ μέλος Επιτροπής Πρωτοβουλίας «ΠΑΙΔΕΙΑ 2015» Θεσσαλονίκης

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» τη Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου