Καλώς ήρθατε

Τελικά τι Πανεπιστήμιο θέλουμε;
Ο νόμος 4009/2011 γέννησε ελπίδες όχι μόνο στην πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά σε όλους τους Έλληνες πολίτες. Δεκαετίες διαφθοράς και συναλλαγής μεταξύ καθηγητικών φέουδων και συνδικαλιστών φοιτητοπατέρων φαίνονταν να μας αφήνουν ανεπιστρεπτί. Παρά τα προβλήματά του, έθετε τις βάσεις για λογοδοσία και διαφάνεια, χάραξη στρατηγικής για την ανώτατη παιδεία μέσω μιας ισχυρής ΑΔΙΠ, αλλά και μέσω ενός δημοκρατικά εκλεγμένου Συμβουλίου, με εξωτερικά μέλη να βοηθούν στη χάραξη της στρατηγικής. Με άνοιγμα πρός την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, με στόχευση στην αριστεία, την καινοτομία και τη μεταφορά γνώσης στην κοινωνία και την οικονομία. Μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά που σιγά-σιγά περιμέναμε να γίνουν μόνιμα στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Σε περιβάλλον βαθύτατης κρίσης, ο πόθος όλων μας ήταν να γίνει επιτέλους το δημόσιο πανεπιστήμιο πόλος ανόρθωσης για τη χώρα. Σήμερα η κρίση βαθαίνει και οι ελπίδες μας για το Πανεπιστήμιο βαίνουν προς διάψευση. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο οπισθοχωρεί προς παλαιότερες εποχές που θα έπρεπε να ξεχάσουμε.
Τελικά τι Πανεπιστήμιο θέλουμε; Η πύλη αυτή φιλοδοξεί να γίνει τόπος φιλοξενίας και διαλόγου όλων εκείνων που ακόμη οραματίζονται, ακόμη ελπίζουν σε ένα διαφανές, λογοδοτούν, αριστεύον αλλά και αναστοχαζόμενο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο.

Παρασκευή, 8 Μαΐου 2015

Κίνδυνος Grexit για τα ελληνικά πτυχία

Βόμβα του υπουργείου Παιδείας, το ωστικό κύμα της οποίας δημιουργεί συνθήκες Grexit των ελληνικών πτυχίων από το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό οικοδόμημα. Το υπουργείο Παιδείας αλλάζει το σύστημα μέτρησης των πιστωτικών μονάδων που ισχύει σήμερα για την απονομή ενός πτυχίου από ελληνικό ΑΕΙ, καθιερώνοντας όχι πιστωτικές αλλά διδακτικές μονάδες. Με την αλλαγή αυτή κλονίζει το σύστημα αναγνώρισης των ελληνικών πτυχίων από την Ευρώπη και τους όρους κινητικότητας των Ελλήνων φοιτητών προς τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, κυρίως μέσω του προγράμματος Erasmus, που συγκεντρώνει κάθε χρόνο υψηλότατο ενδιαφέρον από τους Ελληνες φοιτητές, που το βλέπουν και ως ένα βήμα να ανοίξουν τους ορίζοντές τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1987-88 συμμετείχαν 37 Ελληνες και το 2012-13 έφθασαν τις 4.908. Η νυν ηγεσία του υπουργείου επιδιώκει να αποτελέσει και τον μπροστάρη για να αλλάξει το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό οικοδόμημα όπως διαμορφώθηκε με βάση τη Διακήρυξη της Μπολόνια το 1999. Η προσπάθεια θα ξεκινήσει από το Ερεβάν της Αρμενίας την προσεχή Τετάρτη, στη Σύνοδο των Ευρωπαίων υπουργών Παιδείας.
Ειδικότερα, στο άρθρο 11 του ν/σ για την ανώτατη εκπαίδευση αναφέρεται ότι «τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ απονέμουν τίτλους σπουδών τμημάτων ή σχολών μετά την επιτυχή παρακολούθηση προγράμματος σπουδών το οποίο δύναται να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αριθμό διδακτικών και όχι πιστωτικών μονάδων. Οι διδακτικές μονάδες ισούνται με το σύνολο των εβδομαδιαίων ωρών θεωρητικής και εργαστηριακής διδασκαλίας εντός του τμήματος ή της σχολής, όπως ορίζεται στο πρόγραμμα σπουδών προσαυξημένο με τον αριθμό ωρών ενισχυτικής διδασκαλίας εφόσον υπάρχουν και τον αριθμό ωρών που αντιστοιχούν στην εκπόνηση ασκήσεων, εκθέσεων εργασιών, δοκιμίων και μελετών. Ο αριθμός των διδακτικών μονάδων ο οποίος αντιστοιχεί σε ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο ισοδυναμεί με τις πιστωτικές μονάδες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μονάδων Κατοχύρωσης Μαθημάτων (ECTS) για το εξάμηνο αυτό».

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των διδακτικών και των πιστωτικών μονάδων; Οι διδακτικές εκφράζουν τον αριθμό των ωρών διδασκαλίας ανά εβδομάδα για κάθε μάθημα. Οι πιστωτικές αναφέρονται στον φόρτο εργασίας του φοιτητή προκειμένου να επιτύχει τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Ο φόρτος εργασίας περιλαμβάνει τις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές συνιστώσες του μαθήματος, επομένως και τις ώρες διδασκαλίας. Είναι προφανές ότι ο αριθμός των πιστωτικών μονάδων είναι μεγαλύτερος εκείνου των διδακτικών. Για ένα πτυχίο τμήματος τετραετούς φοίτησης απαιτούνται 240 μονάδες, δηλαδή 60 σε κάθε έτος. Με το ισχύον σύστημα αποτιμώνται τα προγράμματα σπουδών και καθίστανται αναγνωρίσιμα στην Ευρώπη. Με την αλλαγή υπάρχει κίνδυνος, καθώς το ισχύον σύστημα έχει καθιερωθεί, να μπλοκαριστούν προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών από τα ελληνικά προς τα ευρωπαϊκά ΑΕΙ και να δημιουργηθούν προβλήματα στην αναγνώριση των πτυχίων.

Ο λόγος της αλλαγής; Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι «στο άρθρο 11 περιγράφεται ο υπολογισμός των διδακτικών μονάδων», χωρίς να εξηγείται ο λόγος της αλλαγής. Από την πλευρά του, ο Γεράσιμος Σπαθής, νέος γ.γ. Διά Βίου Μάθησης και εκ των συγγραφέων της διάταξης, δήλωσε χθες στην «Κ» ότι σε ένα μαζικό πανεπιστήμιο με σκληρό πρόγραμμα μαθημάτων και ωρών διδασκαλίας όπως το ελληνικό, οι διδακτικές μονάδες αποτυπώνουν καλύτερα τον φόρτο εργασίας των φοιτητών. Παράλληλα, με την αλλαγή αντιμετωπίζονται διαγκωνισμοί των πανεπιστημιακών ώστε το μάθημά τους να έχει τις περισσότερες πιστωτικές μονάδες, ενώ μετριάζονται οι αντιδράσεις φοιτητών της Αριστεράς. Αλλωστε, η αλλαγή συστήματος θεωρείται κλειδί για να αμφισβητηθεί η Διακήρυξη της Μπολόνια, στην οποία βασίζεται το ευρωπαϊκό οικοδόμημα για τον ενιαίο χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κατά της οποίας τάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ...

ΠΗΓΗ: http://www.kathimerini.gr/814387/article/epikairothta/ellada/kindynos-grexit-gia-ta-ellhnika-ptyxia 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου