Καλώς ήρθατε

Τελικά τι Πανεπιστήμιο θέλουμε;
Ο νόμος 4009/2011 γέννησε ελπίδες όχι μόνο στην πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά σε όλους τους Έλληνες πολίτες. Δεκαετίες διαφθοράς και συναλλαγής μεταξύ καθηγητικών φέουδων και συνδικαλιστών φοιτητοπατέρων φαίνονταν να μας αφήνουν ανεπιστρεπτί. Παρά τα προβλήματά του, έθετε τις βάσεις για λογοδοσία και διαφάνεια, χάραξη στρατηγικής για την ανώτατη παιδεία μέσω μιας ισχυρής ΑΔΙΠ, αλλά και μέσω ενός δημοκρατικά εκλεγμένου Συμβουλίου, με εξωτερικά μέλη να βοηθούν στη χάραξη της στρατηγικής. Με άνοιγμα πρός την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, με στόχευση στην αριστεία, την καινοτομία και τη μεταφορά γνώσης στην κοινωνία και την οικονομία. Μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά που σιγά-σιγά περιμέναμε να γίνουν μόνιμα στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Σε περιβάλλον βαθύτατης κρίσης, ο πόθος όλων μας ήταν να γίνει επιτέλους το δημόσιο πανεπιστήμιο πόλος ανόρθωσης για τη χώρα. Σήμερα η κρίση βαθαίνει και οι ελπίδες μας για το Πανεπιστήμιο βαίνουν προς διάψευση. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο οπισθοχωρεί προς παλαιότερες εποχές που θα έπρεπε να ξεχάσουμε.
Τελικά τι Πανεπιστήμιο θέλουμε; Η πύλη αυτή φιλοδοξεί να γίνει τόπος φιλοξενίας και διαλόγου όλων εκείνων που ακόμη οραματίζονται, ακόμη ελπίζουν σε ένα διαφανές, λογοδοτούν, αριστεύον αλλά και αναστοχαζόμενο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο.

Παρασκευή, 1 Μαΐου 2015

Η παιδεία του «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε...» (του Γιώργου Μαυρωτά)

Αλέξης Τσίπρας, Πρωθυπουργός, 8/2/2015, Προγραμματικές δηλώσεις:«...Η νέα Κυβέρνηση θα ξεκινήσει έναν μεγάλο και ουσιαστικό διάλογο για την αλλαγή ολόκληρου του θεσμικού πλαισίου και των τριών βαθμίδων.... Αυτό θα το πράξει σε ορίζοντα τετραετίας. Τίποτα στο χώρο της Παιδείας δεν πρόκειται να γίνει με αιφνιδιασμούς και εκπλήξεις, αλλά με διάλογο και με συναινέσεις.»

Αριστείδης Μπαλτάς, Υπουργός Παιδείας, 9/2/2015, Προγραμματικές δηλώσεις: «...σε ό,τι αφορά το σχολείο, δεν πειράζουμε τίποτα κατά τον τρέχοντα ακαδημαϊκό χρόνο, γιατί δεν θέλουμε να επισωρεύσουμε προβλήματα σε μια ήδη διαλυμένη κατάσταση. Τρίτο στάδιο, αμέσως μετά, σχεδιασμός προγραμματισμένος σε διάλογο δημόσιο για τη ρύθμιση σε μακροχρόνια βάση όλων των προβλημάτων».

Αυτά είναι τα λόγια, ας πάμε τώρα και στα έργα. Πριν λίγες ημέρες ο κ. Κουράκης, Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας φέρνει με το νομοσχέδιο «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό» -το οποίο σημειωτέον εισάγεται κι αυτό με την διαδικασία του επείγοντος - σε άσχετα άρθρα μέτρα που έχουν να κάνουν με την δευτεροβάθμια εκπαίδευση (τράπεζα θεμάτων, τρόπος προαγωγής από τάξη σε τάξη, αναπλήρωση ωρών). Σε αυτή τη διαδικασία εξπρές στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων καμία από τις προτάσεις της αντιπολίτευσης ή που προέκυψαν από την ηλεκτρονική δημόσια διαβούλευση δεν ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή.

Την εβδομάδα που ξεκινάει, ο κ. Κουράκης -ακολουθώντας πλήρως τις παραπάνω οδηγίες του Πρωθυπουργού του περί μη αιφνιδιασμών- θα φέρει με την μορφή του ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝΤΟΣ τις αλλαγές σε Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία, στην επιλογή διευθυντών στα σχολεία, στις Πανελλαδικές εξετάσεις που θα γίνουν του χρόνου (2015-16). Όλη δηλαδή τη δομή και λειτουργία της Β' βάθμιας εκπαίδευσης. Μετά, θα ακολουθήσει φαντάζομαι πάλι με τις διαδικασίες του κατεπείγοντος ή με εισαγωγή σε κάποιο άσχετο νομοσχέδιο όπως γίνεται ως τώρα, το περίφημο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία που έχει ως σκοπό την επιστροφή στη δεκαετία του '80.

Προς τι αυτή η πρεμούρα κύριοι του Υπουργείου Παιδείας; Αυτός είναι ο διάλογος που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός; Τέτοιος σεβασμός στην κοινοβουλευτική διαδικασία την οποίο μάλιστα συχνά επικαλείται η Πρόεδρος της Βουλής, Ζωή Κωνσταντοπούλου; Είναι φανερό ότι το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να περάσουν όπως-όπως τα μέτρα ξηλώματος της όποια μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που έγινε τα τελευταία χρόνια. Μιας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που είχε λάθη αλλά στόχευε σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση σύγκλισης με το διεθνές γίγνεσθαι. Να γίνει διάλογος, να αξιολογήσουμε την εφαρμογή της και να δούμε τι πρέπει να διορθωθεί. Το Υπουργείο όμως με «αποφασίζομε και διατάσσομε» θέλει να γκρεμίσει ότι έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, συνομιλώντας μόνο με τους συνδικαλιστές που ξεβολεύτηκαν και όσους ονειρεύονται την επανασύσταση του παλαιοκομματικού, πανεπιστημιακού κατεστημένου.

Ο εξευτελισμός της νομοθετικής και κοινοβουλευτικής διαδικασίας δεν φαίνεται να τους πτοεί. Αρκεί να περάσει με τα κουκιά το σχέδιό τους. Πώς αλλάζουν οι καιροί, όλα αυτά που -πολύ σωστά- έψεγε ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν στην αντιπολίτευση, τα επαναλαμβάνει τώρα που βρίσκεται στην κυβέρνηση. Τελικά ο διάλογος που επικαλέστηκε ο Πρωθυπουργός για την Παιδεία φαίνεται θα αφορά μόνο το σχήμα της τυρόπιτας στα σχολικά κυλικεία για να θυμηθούμε ένα γνωστό σύνθημα από τις σχολικές καταλήψεις. Όλα τα άλλα μπορεί να αποφασίζονται στους υπουργικούς διαδρόμους παρέα με τους συνδικαλιστές και τους συντρόφους από τις παρέες στο Πολυτεχνείο. Ο Πρωθυπουργός στις προγραμματικές του δηλώσεις είχε πει σχεδόν δακρυσμένος ότι «...είμαστε η κάθε λέξη από το Σύνταγμα...» αλλά δυστυχώς στον τομέα της Παιδείας σε ότι αφορά τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες αυτές οι λέξεις είναι πολύ ανορθόγραφες. Σχεδόν δεν διαβάζονται... Αιδώς σύντροφοι...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου